الکتروکاردیوگرافی

الکتروکاردیوگرافی اختراع مهم پزشکی در قرن 20

الکتروکاردیوگرافی

الکتروکاردیوگرافی اختراع مهم پزشکی در قرن 20

الکتروکاردیوگرافی

الکتروکاردیوگرافی (ECG)، اختراعی است که 120 سال پیش انقلابی در مطالعه بیماری قلبی ایجاد کرد. این اختراع، یکی از رایج‌ترین تست‌هایی است که در عصر مدرن برای ارزیابی بیماران استفاده می‌شود. اولین تلاش‌ها برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی قلب توسط آگوستوس واله در می 1887 با یک الکترومتر مویرگی جیوه‌ای صورت گرفت.

الکترومتر مویرگی، یک لوله شیشه‌ای حاوی جیوه بود. واله یک سر این لوله را داخل یک مویرگ ریزی به قطر 30 تا 20 میکرومتر فرو برد در حالی که این لوله به صورت عمودی در اسید سولفوریک رقیق غوطه‌ور بود.

ویلم آینتهوون (Willem Einthoven) بنیانگذار ECG

ویلم آینتهوون (Willem Einthoven) بنیانگذار و پدر دستگاه الکتروکاردیوگرافی (ECG) مدرن محسوب می‌شود. وی علاقه زیادی به بررسی جریان‌های الکتریکی قلب داشت، همچنین تلاش می‌کرد این جریان را به شکلی اندازه‌گیری کند. اما موفق به این کار نشده بود تا در یک کنگره بین المللی با واله آشنا شد. طی این آشنایی، تصمیم گرفت روی الکترومتر مویین تحقیق کند.

The capillary electrometer- الکتروکاردیوگراف

الکترومتر مویرگی، نسخه اولیه الکتروکاردیوگرافی

آینتهوون اعوجاج ECG را از نظر ریاضی بهبود بخشید. طوری که در نهایت توانست قبل از آغاز قرن بیستم نمایش خوبی از ECG ثبت کند. بعدها با طراحی و معرفی یک گالوانومتر رشته‌ای، ضبط ECG را نیز بیشتر بهبود بخشید.

آینتهوون یک گالوانومتر رشته‌ای ساخت. این دستگاه دارای یک رشته کوارتز نازک بود. و روکشی از نقره (با ضخامت حدود 3 میکرومتر). این دستگاه مانند یک رشته به هم متصل شده در یک میدان مغناطیسی قوی است. که با عبور جریان الکتریکی از طریق این رشته کوارتز، حرکت را نشان می‌داد. که می‌توان آن را با بزرگنمایی قابل ملاحظه مشاهده و عکس گرفت.

دستگاه اصلی الکتروکاردیوگرافی به اندازه‌ای بزرگ بود که دو اتاق را پر می‌کرد. وزن آن 600 پوند و یک آهن‌ربای الکتریکی عظیم داشت که پنج نفر باید آن را اداره می‌کردند. آهنربای الکتریکی به دلیل گرمای بیش از حد باید خنک می‌شد. بنابراین از یک پوشش عظیم آب با جریان پیوسته، استفاده کردند. از سطل‌های بزرگ نمک به عنوان الکترود استفاده شد که بیمار، دست‌ها و یک پای خود را در آن‌ها فرو می‌برد.

Dr. Willem Eindhoven- الکتروکاردیوگرافی

آینتهوون نوعی سیستم استانداردسازی الکتروکاردیوگرافی را توسعه داد که هنوز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از زمان آینتهوون، استفاده و کاربرد ECG به طور پیوسته و فوق‌العاده رشد کرده و ECG به بخشی جدایی ناپذیر از ارزیابی و مدیریت قلب تبدیل شده است.

منتشرشده در: 30/08/2022دسته بندی ها: اخبار و مقالات