اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش) چیست؟

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش) چیست؟

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)، سونوگرافی قلب شما قبل و بعد از ورزش است. تصاویر متحرکی تولید می‌کند که نشان می‌دهد قلب شما در شرایط استرس چقدر خوب عمل می‌کند. از این آزمایش برای تشخیص یا نظارت بر شرایط قلبی و اطمینان از دریافت درمان مورد نیاز استفاده می‌کنند.

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش) چیست؟

اکوکاردیوگرام یا تست ورزش آزمایشی است که نشان می‌دهد قلب شما چقدر خوب کار می‌کند. از امواج صوتی (اولتراسوند) برای تولید تصاویر متحرک از قلب استفاده می‌شود. این تصاویر اجازه می‌دهد تا شکل، اندازه و حرکت قلب و دریچه‌ها به راحتی دیده شود.
پژواک تست ورزش عملکرد قلب را در هنگام تپش سریع ارزیابی می‌کند. این استرس با ورزش روی تردمیل یا دوچرخه ایجاد می‌شود. این تست را اکو استرس یا تست ورزش نیز می‌نامند.

آیا انواع دیگری از اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش) وجود دارد؟

انواع دیگر تست‌های استرس ورزشی عبارتند از:

الکتروکاردیوگرام استرس یا تست ورزش

این تست از الکتروکاردیوگرام (EKG) برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب در حین ورزش استفاده می‌کند.

تست ورزش هسته‌ای

در این تست ، شما یک تزریق کوچک و بی‌خطر از یک ماده رادیواکتیو دریافت می‌کنید. تصویربرداری ویژه قبل و بعد از ورزش، تشعشعات را تشخیص می‌دهد و جریان خون را در قلب شما برجسته می‌کند.

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)

برای افرادی که نمی‌توانند ورزش کنند، دو راه جایگزین برای ایجاد استرس بر قلب وجود دارد. از این روش‌ها برای اکوکاردیوگرام استرس، EKG و آزمایش‌های هسته‌ای استفاده می‌کنند:

تست استرس فارماکولوژیک

این تست از داروهایی از جمله دوبوتامین و گشادکننده عروق برای ایجاد استرس استفاده می‌کند. دوبوتامین ضربان قلب را افزایش می‌دهد. وازودیلاتورها رگ‌های خونی را منبسط می‌کنند که جریان خون را در قلب افزایش می‌دهد.

تست استرس ضربان

در صورت داشتن یک ضربان ساز دائمی (پیس میکر) برای کمک به تثبیت ریتم قلب، ممکن است لازم باشد این آزمایش راانجام دهید. دستگاه را طوری برنامه ریزی می‌کنند که ضربان قلب شما را در طول تست استرس افزایش دهد.

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش) چه زمانی انجام می‌شود؟

اغلب از اکوکاردیوگرام استرس یا تست ورزش برای تشخیص بیماری عروق کرونر استفاده می‌کنند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی که خون را به عضله قلب شما می‌رسانند مسدود می‌شوند.

اکو استرس می‌تواند به تشخیص یا نظارت بر وضعیت سایر شرایط کمک کند، مانند:

کاردیومیوپاتی
بیماری قلبی مادرزادی
نارسایی قلبی
بیماری دریچه قلب
فشار خون ریوی

چه کسانی باید تست ورزش انجام دهند؟

اگر علائم بیماری قلبی دارید، به خصوص اگر با فعالیت بدتر شود، ممکن است انجام این آزمایش لازم باشد. این علائم عبارتند از:

درد یا فشار قفسه سینه (آنژین)
سرگیجه یا سبکی سر
ضربان قلب سریع یا نامنظم (آریتمی)
تنگی نفس

سایر افرادی که ممکن است نیاز به تست ورزش داشته باشند عبارت‌اند از:

ورزشکاران
افرادی که در معرض شرایط فشار حاد قرار دارند، مانند غواصان یا کسانی که در ارتفاعات هستند.

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)
اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)
اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)

چه کسانی نباید اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش) انجام دهند؟

اگر شرایط قلبی خاصی دارید، اکو استرس ممکن است ناامن باشد، مانند:

دیسکسیون آئورت
التهاب بافت‌های داخل و اطراف قلب، از جمله اندوکاردیت، میوکاردیت و پریکاردیت .
درد مداوم قفسه سینه
حمله قلبی اخیر
تنگی شدید آئورت
آریتمی کنترل نشده

تست ورزشی چگونه انجام می‌شود؟

اکوکاردیوگرافی از یک مبدل اولتراسوند برای ارسال امواج صوتی استفاده می‌کند. ابتدا نبض و فشارخون اندازه‌گیری و ثبت می‌شوند و بر روی دست‌ها، پاها و قفسه سینه‌ فرد الکترود EKG یا چست لید متصل می‌شود. این چست لیدها امواج را از بافت‌ها منتقل می‌کنند. مبدل امواج را می‌گیرد و آن‌ها را به تصاویر متحرک تبدیل می‌کند.

تست استرس نشان می‌دهد که چگونه قلب شما به فعالیت سنگین واکنش نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر یک شریان کرونر مسدود شده باشد، بافت عضلانی که از آن شریان، خون دریافت می‌کند ممکن است تحت استرس عملکرد خوبی نداشته باشد.

با مقایسه تصاویر اکوکاردیوگرام تحت استرس با تصاویر در حال استراحت، می‌تواند این تغییر در عملکرد عضلانی را مشاهده کند.

اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)
اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)
اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش)

چگونه برای تست ورزش آماده شویم؟

تکنسین که تست را انجام می‌دهد دستورالعمل‌های خاصی را در مورد نحوه آماده سازی می‌دهد. موادی مانند کافئین، داروها، غذا و نیکوتین می‌توانند در آزمایش اختلال ایجاد کنند. به طور کلی، باید:
24 ساعت قبل از آزمایش از مصرف کافئین خودداری کنید.
دستورالعمل‌ها را در مورد مصرف داروهای خود در روز آزمایش دنبال کنید. هیچ دارویی را بدون صحبت با تکنسین تست ورزش یا پزشک قطع نکنید.
در ساعات قبل از آزمایش چیزی نخورید و ننوشید.
در آن روز سیگار یا محصولات تنباکو مصرف نکنید.
لباس و کفشی بپوشید که بتوانید راحت راه بروید.

در طول تست ورزش چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟

پژواک استرس ورزش معمولاً از این فرآیند پیروی می‌کند:

1. یک تکنسین الکترودها (چست لید) را به قفسه سینه متصل می‌کند. این چست لیدها به مانیتور الکتروکاردیوگراف (EKG) متصل می‌شوند که ضربان قلب را ردیابی می‌کند. همچنین از یک کاف فشارخون برای ثبت فشارخون در طول آزمایش استفاده می‌شود.
2. در حالی که در حال استراحت هستید، سونوگرافی EKG و اکوکاردیوگرام اولیه انجام می‌شود. برای اکوکاردیوگرام، به پهلوی چپ دراز بکشید. سونوگرافیست یک گره اولتراسوند (مبدل) را در موقعیت‌های مختلف روی قفسه سینه شما نگه می‌دارد تا تصاویر را جمع آوری کند.
3. سپس روی تردمیل یا دوچرخه ثابت به آرامی ورزش کنید و به تدریج بر شدت آن افزوده بیافزایید. به ورزش ادامه می‌دهید تا زمانی که به ضربان قلب مورد نظر برسید، که بسته به سن و سطح آمادگی بدنی متفاوت است. زمان واقعی تمرین حدود 10 تا 15 دقیقه است.
4. اگر علائم غیرعادی، به ویژه درد، فشار یا ناراحتی در قفسه سینه، بازو یا فک خود احساس کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. سایر علائمی که باید گزارش شوند عبارتند از تنگی نفس، سرگیجه و سبکی سر.
5. هنگامی که به ضربان قلب مورد نظر رسیدید، از تردمیل پیاده شده و برای تکرار اکوکاردیوگرام به سر میز معاینه بر می‌گردید. اگر سوار دوچرخه هستید، رادیولوژیست ممکن است در حین رکاب زدن اکوکاردیوگرام را انجام دهد.
6. طبیعی است که هنگام ورزش، ضربان قلب و تنفس افزایش یابد. همچنین ممکن است هنگام پیاده شدن از تردمیل یا دوچرخه کمی احساس عدم تعادل کنید.
7. آزمایش باید حدود یک ساعت طول بکشد.

بعد از اکوکاردیوگرام استرس (تست ورزش) چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از آخرین اکوکاردیوگرام، به تردمیل یا دوچرخه بر می‌گردید و به آرامی راه می‌روید یا رکاب می‌زنید تا خنک شوید. هنگامی که فشار خون و ضربان قلب به حالت عادی برگشت، می‌توانید به خانه بروید.

خطرات تست ورزش چیست؟

اکوکاردیوگرافی استرس، ورزش ایمن است و عوارض جانبی کمی دارد. خطرات اصلی به دلیل بیماری قلبی است. با فشار آوردن به قلب، ممکن است علائمی مانند ضربان قلب غیر طبیعی (آریتمی) یا درد و فشار قفسه سینه را تجربه کنید. تکنسین به دقت شما را از نظر علائم ناراحتی در طول تست تحت نظر خواهد داشت و در صورت لزوم، تست را متوقف می‌کند.

نتایج تست ورزش چه معانی دارند؟

نتایج می‌گوید که آیا قلب همانطور که باید کار می‌کند یا بیماری قلبی دارید. تکنسین یافته‌ها را توضیح می‌دهد و در مورد مراحل بعدی ، که ممکن است شامل آزمایش یا درمان اضافی باشد، صحبت خواهد کرد.

اکو استرس یا تست ورزش یکی از تست‌هایی است که برای تشخیص و پایش بیماری‌های قلبی از آن استفاده می‌شود. عملکرد قلب تحت استرس ارزیابی می‌شود و می‌تواند مشکلاتی را نشان دهد که در هنگام استراحت قلب قابل مشاهده نیستند. در صورت داشتن علائم بیماری قلبی، ممکن است پزشک تست ورزش را توصیه کند.

منتشرشده در: 19/02/2023دسته بندی ها: اخبار و مقالات